Az Interpol emlékeztetett: Ukrajna lényegében egy maffiaállam, bűnügyi káoszt hozna hazánkra az EU-tagsága

Sőt, a szervezett bűnözés mértéke az országban az orosz-ukrán háború kitörése óta csak fokozódott.

Egybegyűlt a Nyugat-Balkán politikusainak színe-java a Magyar Külügyi Intézet Budapest Balkans Forumán.
Immáron ötödik alkalommal tartották meg Budapesten – teltház mellett – a Magyar Külügyi Intézet legfontosabb évenkénti rendezvényét, a Budapest Balkans Forumot (BBF), melyen a magyar, az európai és a balkáni politika szereplői cserélnek eszmét
a Nyugat-Balkánt érintő legfontosabb kérdésekről a nyugat-balkáni bővítés legnagyobb európai támogatója, Magyarország fővárosában.
Az eseményt megnyitó beszédben Gladden Pappin, a Magyar Külügyi Intézet elnöke elmondta: „ősi és büszke nemzetek alkotta régió szomszédai vagyunk” Magyarországon, a régió stabilitása egész Európa stratégiai szükséglete, és miközben az európai diskurzusban a fókusz folyamatosan azon van, hogy mit nyerhetnek a nyugat-balkáni országok az EU-csatlakozással, érdemes volna fókuszt váltani, és megvizsgálni, hogy az EU mit nyerhet a nyugat-balkáni bővítéssel. „Brüsszel félreolvasta a kontinens stratégiai helyzetét. A Nyugat-Balkán lassú és következetlen integrációs folyamata eme hibás kalkuláció sajnálatos példája” – hangsúlyozta Pappin.
Az idei BBF első panelbeszélgetése a tavalyi év második félévében lezajlott magyar uniós elnökség bővítéssel kapcsolatos eredményeiről szólt. (Emlékezetes: Albánia számára két kormányközi konferenciát, Montenegró számára egy kormányközi konferenciát és három tárgyalási fejezet lezárását sikerült a magyar elnökségnek elérnie, Szerbiának pedig némi előrelépést két új tárgyalási fejezet megnyitásában – mindezt 2,5 év teljes uniós semmittevés után.) A témát Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter, Daniel Mitov bolgár belügyminiszter, Megi Fino albán külügyminiszter-helyettes és Filip Ivanović, Montenegró miniszterelnök-helyettese beszélte ki.
Bóka kifejtette:
A magyar elnökség konyhájában az történt, hogy kivettük a fagyasztóból a nyugat-balkáni csatlakozás ügyét, betettük a mikróba, és megnyomtuk a felolvasztás gombot”.
a magyar elnökség előtt ugyanis 2,5 évig nem volt semmi mozgás a nyugat-balkáni csatlakozási folyamatban, Magyarország pedig rengeteg mindent ért el fél év alatt. Ivanović megerősítette: „betartották azt az ígéretet, hogy a magyar elnökség bővítési elnökség lesz”, jóformán már arra kellett vigyázni, hogy a mikróban meg ne égjen a bővítés ügye. „Nagyon hálásak vagyunk Magyarországnak a bővítés ügyében” – hangsúlyozta a miniszterelnök-helyettes, hozzátéve, hogy „ha a következő elnökségek a bővítés tekintetében egyszerűen példát vesznek Magyarországról, az nagyon jó lesz”.
Mitov külön köszönetet mondott a magyar elnökségnek a bolgár és román schengeni csatlakozás ügyének előreviteléért. Hangsúlyozta, hogy Európa a Nyugat-Balkán nélkül sosem lesz teljes, ez a térség Európa békéjének és biztonságának kulcsa, s a magyar elnökség bővítési sikereinek legfőbb okául azt nevezte meg, hogy hazánk nem törődött bele a bővítés lelassulásába.
Ezt is ajánljuk a témában
Sőt, a szervezett bűnözés mértéke az országban az orosz-ukrán háború kitörése óta csak fokozódott.
Ezt követően a szó a „fokozatos integráció” kérdésére terelődött – ezzel a műszóval jelöli az Európai Unió azt a néhány éve bevezetett politikát, hogy az uniós tagság bizonyos előnyeit már a teljes jogú tagság előtt kiterjeszti a tagjelölt országokra. Bóka hangsúlyozta: a fokozatos integráció értelme az, hogy ha a reguláris csatlakozási folyamat nem halad eléggé, akkor ezzel az eszközzel lehet politikai üzenetet küldeni a tagjelölteknek arról, hogy az EU politikailag továbbra is elkötelezett a bővítés mellett. Mitov szerint „a fokozatos integráció a teljes jogú tagság pótléka”, hiszen „jobb ez, mint ha semmiféle perspektívájuk nincs”, ám jelen formájában „a fokozatos integráció nem teremt túl egyértelmű helyzetet”. Ivanović is támogatólag nyilatkozott a fokozatos integrációról, hiszen ez egy olyan korábbi politikát váltott fel, amely arról szólt, hogy
amíg a célhoz nem érsz, addig csak elvégzed a kemény munkát, és semmi jutalmat nem kapsz érte”.
Ez azért volt tarthatatlan, mert eközben a csatlakozás „mozgó célpontnak és soha véget nem érő folyamatnak” tűnt. Hangsúlyozta azonban: a fokozatos integráció „nem lehet a teljes jogú tagság alternatívája”, bár komoly előnyei vannak – a korábban magas átutalási díjakkal küzdő Montenegró például becslések szerint 80 millió eurót spórol meg évente azzal, hogy a gyors és ingyenes utalásokat biztosító SEPA fizetési rendszerhez már tagjelöltként is csatlakozhatnak.
Javaslata is van az EU számára: örülne annak, ha a tagjelölt országok az őket érintő ügyekben részt vehetnének az Európai Unió Tanácsának különböző ülésein, szavazati és felszólalási jog nélkül – hogy ők is értsék, miként működnek a tárgyalások, és az EU-tagállamok is megszokják a jelenlétüket.
Ivanović egyúttal arra is figyelmeztetett: ha még egyszer olyan politikai döntés születik az EU-ban, mint az a 2017-2018-as döntés, hogy 2025-ig nem fog sor kerülni bővítésre, akkor a bővítés soha nem fog megtörténni, erre rá fognak jönni a tagjelölt országok, és az Európai Unió hitelességét veszíti majd.
A következő panelbeszélgetésen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Tanja Miščevićtyel, Szerbia európai uniós integrációért felelős miniszterével beszélte át a Nyugat-Balkán uniós gazdasági integrációjának ügyét – és az integráció politikai kontextusát 2025 kora tavaszán.
Szijjártó elmondta: „a történet, amiről beszélünk, szomorú történet, mert a bővítés olyan egy kicsit, mint Columbo felesége – mindig szó van róla, de soha nem látta senki”. Felpanaszolta azt is, hogy míg a tagállamok képviselői nyilvánosan pozitívan beszélnek a bővítésről, zárt ajtók mögött a huszonhetek körében „mi, akik valóban a bővítés pártján állunk, kisebbségben vagyunk”.
„Az EU tagállamainak többsége tartalmi értelemben, a kommunikáción és a propagandán túl a bővítés ellen van”
– hangsúlyozta. Jelezte azt is, hogy „nem kellene megaláznunk a Nyugat-Balkán országait, hiszen az, hogy megvezetjük őket, megalázó, és ez történik”. Világos politikai jelzést küldött az ukrán EU-csatlakozás felgyorsításán mesterkedőknek is: „Az lehetetlen, hogy Ukrajna előbb csatlakozzon az Európai Unióhoz, mint a Nyugat-Balkán” – szögezte le. „Tényleg azt gondoljuk, hogy Ukrajna jobb állapotban van, mint a nyugat-balkáni országok?” – tette fel a kérdést, hozzátéve egy hivatkozást az EU állítólagosan „érdemalapú” bővítési gyakorlatára:
Beszéljük nyíltan: azt gondoljuk, hogy az az érdem, ha valaki háborúban áll?”
Tanja Miščević arra a kérdésre, hogy hisz-e még az EU-csatlakozás valós perspektívájában, úgy válaszolt: „Hinnem kell ebben, mert az országom számára az európai integráció továbbra is a fő stratégiai cél”. A szerb miniszter kritizálta azt, hogy jogállamisági kifogásokra hivatkozva lassítják a nyugat-balkáni országok EU-integrációját – szerinte ugyanis a jogállamisági jelentésekből az derül ki, hogy a Nyugat-Balkán pont ugyanolyan kihívásokkal küzd a jogállamiság terén, mint a jelenlegi uniós tagállamok. „Több mint 25 év után most kezdünk hasonlítani egy átlagos tagállamra. Ha nem ez az érdemalapúság, akkor nem tudom, mi az” – fogalmazott Miščević, hozzátéve, hogy úgy érzékeli: az EU-ban „a bővítési fáradtság él és virul”.
Ezt is ajánljuk a témában
Kezd elfajulni a vámháború, akár 200 százalékos vám is jöhet az EU-s alkoholokra.
Szijjártó szerint az igazsághoz hozzátartozik, hogy „ha nem vagy hajlandó percenként ötször elmondani, hogy Ukrajnának győznie és Oroszországnak veszítenie kell, akkor a brüsszeli bürokrácia és sok tagállam nem fog támogatni” a bővítési folyamatban. Eközben pedig az EU aggódik
Oroszország, Törökország, Szaúd-Arábia, a Mars, a Hold és a Szaturnusz növekvő befolyása miatt a Nyugat-Balkánon”
– Szijjártó ezügyben nem érti, „miért vagyunk meglepve és megsértődve”. A külső szereplők befolyásszerzésének megállítása ugyanis rendkívül egyszerű lenne – ahhoz egyszerűen meg kellene nyitni újabb tárgyalási fejezeteket, fel kellene gyorsítani a tárgyalásokat a már megnyitott fejezetekben, és újabb együttműködési területeket kellene keresni. Szijjártó leszögezte: egy Szerbiához hasonló földrajzi és történelmi adottságokkal bíró országtól „nem lehet elvárni, hogy teljesen igazodjon a közös európai kül- és biztonságpolitikához addig, amíg a tagsága biztossá nem válik”.
A „fokozatos integráció” előző panelben már említett elképzeléséről Miščević is mondott néhány gondolatot. A rendezvényen szintén felszólaló francia Nyugat-Balkán-ügyi különmegbízottra, René Troccazra kikacsintva elmondta:
„Továbbra sem kaptunk világos megerősítést a tagállamoktól arról, hogy miként fogják elfogadni azt, hogy a Nyugat-Balkán csatlakozik eleddig a tagállamok számára fenntartott politikákhoz”,
s erről egyelőre nincs uniós törvény, az uniós jog nem tartalmaz ilyen lehetőséget. Jelezte azt is, hogy a fokozatos integrációs folyamatban mely lépéseket tartaná hasznosnak. Ilyen például az, hogy a Nyugat-Balkán országai csatlakozhassanak a díjmentes roamingra vonatkozó EU-s megállapodáshoz; maguk között a roamingot egymás telefonszolgáltatóinak ügyfelei számára már egyébként is ingyenessé tették. Emellett azt is kérte, hogy az EU „adjon nekünk egy kicsivel több Schengent”, azaz utazhassanak be a nyugat-balkániak is személyigazolvánnyal az Európai Unióba.
A rendezvény csütörtökön és pénteken tovább folytatódik, többek között itt tartja meg első nyilvános magyarországi felszólalását Robert Palladino, az Amerikai Egyesült Államok új budapesti ideiglenes ügyvivője is, aki a David Pressman távozása és a Trump-adminisztráció által kinevezett új nagykövet érkezése közötti, valószínűleg több hónapos időszakban irányítja majd a nagykövetség munkáját.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor
Ezt is ajánljuk a témában
Csak Milorad Dodik kavar Bosznia-Hercegovinában, vagy a világrend is recseg?